פריט ידע סימני דרך לכיוון הנכון

פריט ידע סימני דרך לכיוון הנכון

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

Campus.svg מצפן: סימני דרך לכיוון נכון

סימן‭ ‬דרך‭ ‬1‭ - ‬תמונת‭ ‬חזון

החזון הינו תמונת העתיד המיטבית של הכפר/פנימייה בעיני רוחך: תשובה לשאלה "לו היו לך כל המשאבים בעולם, וללא מגבלות, כיצד היה נראה הכפר/פנימייה?". זו התמונה שמראה לאן אתה רוצה להביא את המקום, מה אתה חולם בשביל הכפר/פנימייה ובשביל הילדים. עליך להציג את תמונת החזון שלך עבור הכפר/פנימייה בצורה ברורה, מציאותית ומעוררת השראה.

דוגמה:

  • “כל החניכים יצאו לחיים עצמאיים עם מיומנויות, כלים וידע שיסייעו להם להשתלב בהצלחה בתחומי החיים השונים בחברה הישראלית”
  • “הילדים בכפר ובפנימייה יהיו עם בגרות מלאה”
  • “אני רואה אותם מחייכים לבושים טוב, מקבלים ליווי, סיוע, ואוזן קשבת... נהנים מכל מה שמקבל ילד בגילם... “

תמונת החזון חשובה ביותר והיא הצעד הראשון, כי היא הבסיס לשותפות שלך ושל הכפר/פנימייה עם הפילנתרופ. גם לפילנתרופ יש את תמונת העתיד שלו, ברורה יותר או פחות, במרכזה סוג השינוי החברתי אותו הוא רוצה לקדם. הוא מחפש שותפים שיסייעו לו לקדם את החזון ולממש אותו. אם תצליח להציג בפני הפילנתרופ תמונה שממנה עולה כי אתם שותפים לחזון, יגבר הסיכוי למימוש השותפות ביניכם.

רוצה לדעת עוד? קרא/י על חיבור חזון ומשמעות בחלק היסודות

ואיך לעשות את זה? העזר/י בכלי לבניית חזון ארגוני

סימן דרך 2 - תיאורית השינוי

תיאורית השינוי אמורה להסביר את הקשר הלוגי בין מה שאתה רוצה לעשות בכפר/פנימייה, לבין השינוי הכולל שאתה רוצה ליצור.

אם תמונת החזון שניסחת למעלה מאפשרת להבין את מה שאתה רוצה להשיג, כעת עליך לתאר באופן ברור ומדויק מה צריך לקרות כדי שהחזון הזה יתממש: מה התכניות שאתה רוצה להוציא לפועל? מה אסטרטגיית הפעולה בעזרתה אתה מתכנן להשיג את התוצאות המקוות? ולמה אתה חושב שהפתרון שאתה מציע אכן ישיג את המטרה?

חשיבותה של תיאוריית השינוי בכך שהיא מסבירה ומבהירה את החשיבות של התכנית, ומפרטת את מרכיביה. בסופו של דבר במידה והשותף ירצה ליעד תרומה לתכנית, תיאורית השינוי תהיה הבסיס לתכנית פעולה. לכן כדאי אם אפשר, להתייחס גם ליתרונותיה של תיאוריית השינוי שאתה מציע ביחס לפתרונות שמציעים שחקנים אחרים בשדה שבו אתה פועל, כלומר לדרכים אחרות שבאמצעותן ניתן להשיג את החזון.

דוגמה:

למשל, כדי להעניק לנערים בית חם ותומך, אתה רואה צורך בשדרוג התשתיות הפיזיות של אזור המגורים בפנימייה. כל זאת מכיוון שמרחב מחיה פרטי מרווח אסתטי ותואם לגיל הנעורים יאפשר להם בניה של יכולות אישיות, פיתוח הדימוי העצמי החיובי, ויסייע לעצב מערכת יחסים בריאה בין הנערים לבין עצמם.

רוצה לדעת עוד? קרא/י על תיאורית השינוי בחלק היסודות

ואיך לעשות את זה? העזר/י בכלי לתכנון פגישה ראשונה ובכלי לכתיבת הצעה אפקטיבית

סימן דרך 3 - משאבים

מה נדרש כדי להוציא לפועל את תכנית העבודה המוצעת.

לאחר שהסברת את ההיגיון שבפעולה (דרך תיאוריית השינוי) יש לתאר במפורט מה נדרש לך, כדי שתוכל לבצע את התכניות שתיארת בשלב הקודם: כוח אדם נוסף, ציוד מסוגים שונים, ליווי מקצועי של מומחים, בינוי פיזי, וכדומה, וכמובן מהי עלותם הצפויה. שים לב כי חשוב להתייחס גם לתחזוקה השוטפת בטווח האורך, ולא רק לעלויות ההקמה והפיתוח.

דוגמה:

  • הכנה לצה”ל/ שירות לאומי ניתן למדוד דרך אחוזי גיוס ואחוזי שירות לאומי, אחוזי חניכים שהלכו למכינות קד”צ, אחוזי קצונה, אחוזי נשירה מהצבא.
  • הצלחה של שדרוג תחום המגורים תוכל לבוא לידי ביטוי בכך שהילדים יבלו יותר זמן פנוי במרחב הפרטי שלהם; שהם מטפחים אותו ומשקיעים בו באופן שמבטא את עולמם הפנימי, למשל דרך התמונות שהם תולים על הקיר, בעוד שבעבר לא עשו זאת כלל; או שחלה ירידה במקרי האלימות המילולית והפיזית בשעות הפנאי שהם מבלים במרחב זה ועוד

בנוסף לעלות הצפויה, יש לציין גם מקורות הכנסה צפויים. למשל: תקציב ממשלתי, הון עצמי, תמיכה משותף עסקי או שותפים פילנתרופים אחרים. חשוב לציין אם קיימים פערים בתקציב, ואם כן להסביר כיצד אתה מתכוון להשלימם. הצגת תמונה מלאה של המשאבים הנדרשים תעזור לשותף הפוטנציאלי בקבלת ההחלטה.

רוצה לדעת עוד? קרא/י על שותפות ופילנתרופיה בחלק היסודות

ואיך לעשות את זה? העזר/י בכלי לכתיבת הצעה אפקטיבית

סימן דרך 4 - מחויבות לתוצאות

תוצאות הן כל מה שנחשב השפעה ישירה על הילדים או על מקבלי השירות.

פילנתרופים מתייחסים לתרומה שלהם כהשקעה, ולכן הם רוצים לדעת מראש מה התועלת החברתית הצפויה להתקבל מההשקעה שלהם. עוד הם רוצים לדעת שיש התייחסות מדידה להשקעה זו, וששלב הביצוע יהיה מוכוון תוצאה. רבים מהפילנתרופים החדשים מאמינים שאם לא מודדים תוצאות, ולא מגדירים אותם מראש, לא מגיעים לתוצאות טובות ממילא. הגדרת התוצאות תאפשר תיאום ציפיות לגבי הצלחה ותמנע תקלות בהמשך.

כימות והגדרה של תוצאות בתוך עשיה חברתית וחינוך הם דבר קשה לביצוע, ויש הטוענים אף שלא כל שינוי חברתי ניתן בכלל לכימות. במקרה כזה, נסה להציע מגוון מדדים שמשקפים בעיניך את השינוי החיובי, ויאפשרו להצביע עליו בשטח.

דוגמה:

  • אם ברצונך לשדרג את התשתיות הפיזיות, עליך להציג תכנית בינוי ברורה עם תמחור מפורט. כדאי לציין את עקרונות היסוד שעמדו בבסיס תכנית הבינוי המוצעת (למשל מרחב ציבורי גדול על חשבון מרחב פרטי מצומצם, או להפך).
  • אם ברצונך להקים מרכז למידה, עליך להציג תכנית עבודה ובה עקרונות יסוד וכן תמחור מפורט הכולל את עלות הקמת המרכז, וכן את עלות הפעלתו ותיחזוקו השוטף.

אל תחשוש להגדיר תוצאות ולהתחייב להן. העובדה שיש מדדים מוגדרים מאפשרת לתקן ולחשב מסלול מחדש גם כאשר החיים מציבים קשיים לא צפויים אשר פוגעים ביכולתנו לעמוד ביעדים.