כלי מס׳ 4
נתחיל מהסוף... זכור, הפילנתרופ מחפש אימפקט, הוא רוצה להיות משמעותי בשיפור תנאי החיים של הילד שנסיבות חייו לא הטיבו עמו. על כן, הדבר הכי חשוב בהצעה שתגבש הוא לאפשר לשותף הפילנתרופי להבין את הבעיה שעימה אתה מנסה להתמודד, ואת מידת ההשפעה שיהיה לפתרונה על הילד. צא מנקודת הנחה שאחר כך, הוא ירצה להבין כיצד אתה מתכוון להשיג את השינוי, היינו, מה היא התוכנית עצמה, ומה חסר לך כדי להוציאה לפועל. שים לב, אנחנו משתמשים במונח “הצעה” ולא “בקשה” - מכיוון שמדובר בהצעה לשותפות והזדמנות להשקעה חברתית עבור הפילנתרופ.
הצעה לתרומה - מה היא צריכה לכלול?
רקע כללי על הכפר/פנימיה - מי אני?
- תיאור רחב על הבעיה החברתית שעליה מנסים לענות כפרי הנוער והפנימיות בישראל.
- תיאור ההיסטוריה של הכפר/פנימייה - זה המקום לאפיין ולייחד את הכפר/פנימייה.
- תיאור האוכלוסייה - מה מספר הילדים/בני נוער, מאיזה רקע באים, מה מספר אנשי צוות וכו'.
- תיאור קצר של חיי הכפר/הפנימייה - מה עושים שם24/7 , מה קורה בבית ספר, תחומים ייחודים (לדוגמא חקלאות), ועוד.
- הצגת החזון - ה"אני מאמין" של הכפר/הפנימייה.
- תיאור היחסים של הכפר/הפנימייה עם הסביבה הקרובה - מה משמעות המיקום הגאוגרפי אם יש כזו, אילו יחסים יש לכפר/פנימייה עם הקהילה בתוכה או בצידה חיים.
- אם רוצים, אפשר להוסיף רקע על מנהל הכפר/הפנימייה, על יו"ר חבר הנאמנים ובעלי תפקידים בולטים בכדי יבינו שהכפר/פנימייה מנוהל/ת בידי אנשים רציניים, עם חזון ורקורד.
מה אני רוצה להשיג?
מה הבעיה? מהו האתגר שבפניו אני ניצב? מה אני רוצה לשנות ולמה זה חשוב?
דוגמה: ילדים חיים 4 בחדר / התשתית הפיזית לא שודרגה 30 שנה / ילדים עם מצוינות במוזיקה לא יכולים לבטא את עצמם כי אין לנו כלי נגינה / בני נוער אינם נהנים משעורי נהיגה וחינוך לנהיגה טובה ועשויים להיפגע / סובלים משיניים עקומות הפוגעות בדמויים העצמי ובתהליך התבגרות בריא, ועוד. חשוב להתייחס גם לסוגי הפתרונות המוצעים לבעיה כיום - אם על ידך ואם על ידי עמותות אחרות, ולהסביר למה זה לא מספיק טוב, מה חסר.
מה אני רוצה לעשות?
מהו הפתרון (האסטרטגיה) שאתה מציע? מהי תוכנית הפעולה שלך? חשוב להסביר למה אתה חושב שהיא תפתור את הבעיה. אם תוכל, להביא הוכחות להצלחה של תכניות דומות מניסיונך או מניסיון של אחרים. תאר גם מה יהיו האינדיקטורים להצלחה, וכן האם ואיך בכוונתך למדוד אותם.
כמה יעלה הפתרון?
- איזה משאבים נדרשים לביצוע הפתרון?
- האם יש לך מקורות הכנסה שאתה יכול להעמיד לרשות הפרויקט? הכוונה למימון ממשאבי הכפר/הפנימייה, ממתנדבים, משותפים פילנתרופים או שותפים אחרים - בין אם התחייבו ובין אם הדבר נמצא בבדיקה.
- מה גובה ההשקעה שהיית שמח לקבל מפילנתרופ שאליו מופנית ההצעה? - חשוב מאד כי גובה ההשקעה יהיה מתאים ליכולת ולנוהג של אותו פילנתרופ.
- יש לצרף תקציב מפורט הכולל עלויות צפויות והכנסות צפויות ממנו ניתן להבין את מרכיבי הפעולה, להעריך את יעילותם (עלות מול תועלת), ואת סיכוייך להשיג את המשאבים הנדרשים לביצוע התוכנית כולה.
הזדמנות להנצחה (Naming Opportunity)
אם יש בהצעה הזדמנות להנצחת מורשת של קרובי משפחה - כדאי לציין אותה.
דגשים לניסוח ההצעה
- קצרה - בחן היטב האם יש בה משפטים מיותרים. אמור רק מה שצריך ומובן לכל קורא.
- קונקרטית - פרט מה יקבל הילד אם ההצעה תמומש, לדוגמה: "החדרים יהיו מרווחים ונעימים יותר" ולא משפטים גנריים כמו: "הילד יקבל יותר ממה שהוא יקבל יותר ממה שהוא יקבל היום".
- שפה - דרושה עריכה טובה ללא שגיאות ומומלץ להשתמש במונחים רלוונטיים ומובנית באנגלית (אם אינך שולט בכך, מומלץ להיעזר בטפסים של קרנות או באדם המתמחה בכך.
לסיום
התוכנית המוצעת צריכה להיות ריאלית היינו: שהפער בין המשאבים הקיימים ובין היתרה לגיוס ניתן לגישור, שלוחות הזמנים לביצוע נכונים, ושניתן יהיה לנצל את המשאבים שייתנו לך בתוך התקופה הנתונה.