מאז ומעולם היה תחום הנוער והילדים בסיכון נושא שהפילנתרופיה התעניינה ותמכה בו. במובן זה מדובר ביתרון משמעותי לכל כפרי הנוער והפנימיות בבואם ליצור שותפות עם הפילנתרופיה כיום.
בנוסף יש לתחום זה מספר מאפיינים ייחודים:
- השקעה בתחום הילדים והנוער נחשבת השקעה בדור העתיד. יתרה מכך, זוהי השקעה במי שזקוקים לסיוע שלא באשמתם: ילדים שנולדו לסביבה ומציאות של מצוקה על לא עוול בכפם. כמעט ואין מורכבות או קונפליקטים ובכל מה שקשור לנוער וילדים בסיכון, ולא עולה השאלה אם מגיע להם או עד כמה. תחום זה מאופיין בכך שיש בו תקווה, ושהתועלת הישירה של השקעה בו ברורה וניכרת לעין.
- בישראל נוספים לכל היתרונות הללו גם משמעויות התפקיד שמילאו כפרי הנוער והפנימיות בקליטת עליה ובבניין האומה והארץ, נושאים שמעוררים מעצם טיבם רגשות חיוביים ואהדה רבה. יתרה מזאת, לא מעט משפחות שפעילות במגזר הפילנתרופיה מכירות ומוקירות את כפרי הנוער והפנימיות מתוך ההיסטוריה והביוגרפיה הפרטית שלהם ושל אבותיהם ואמותיהם.
- ייחוד נוסף שיש לתחום הילדים והנוער מנקודת מבטה של הפילנתרופיה טמון בהיותן מסגרות כוללניות, שמציעות מענה מלא ומגוון לקשת רחבה של צרכים חינוכיים, רגשיים וטיפוליים, וכל זאת באמצעות פעילויות פורמאליות ובלתי פורמאליות בתחום הלימודי, הטיפולי והחברתי. בין כל אלו יש סבירות גבוהה למצוא מסגרת אחת לפחות שתעורר - אצל הפילנתרופ/ית - משיכה, סקרנות, ענין וחיבור. ניתן לומר אם כן שביחס לתחומים אחרים, עולם הילדים והנוער מציע לפילנתרופיה מגוון גדול של אפשרויות השקעה ותרומה לבחור מתוכן, למשל מרכזי למידה, מרכזי טיפול (פרטניים או קבוצתיים), מרכזי העשרה, חוגים, קורסי הכנה לצבא לצד קורסי הכנה לשירות אזרחי, ועוד. מעבר לכך, ומכיוון שחניכים מתחנכים בכפרים ובפנימיות מספר שנים, פילנתרופים שבוחרים ללוות ולהיות מעורבים במסגרות בתוך עולם זה, זוכים פעמים רבות להיות עדים לשינוי ממשי שחל בחיי הילדים והנוער, ולראות במו עיניהם את ההשפעה של מעורבותם. לדוגמא, ילד אשר הגיע לפנימיה/כפר-נוער בכיתה ז' עם פערים משמעותיים בתחום הלימודי, זוכה לאחר מספר שנים לסיים בגרות מלאה בכיתה י"ב בעקבות השתתפותו בקבוצת למידה בה תומך הפילנתרופ.