איך לאתר שותפים פילנתרופיים פוטנציאליים?

מתוך מדריך כפרי הנוער
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

Tool.svg כלי מס׳ 1

איך‭ ‬לאתר‭ ‬שותפים‭ ‬פילנתרופים‭ ‬פוטנציאליים‭?‬

נתחיל מהסוף... כלי זה מסביר כיצד לבנות רשימת שותפים פילנתרופים פוטנציאליים, כך שתהווה את בסיס הידע של המנהל. ככל שרשימה זו תהיה גדולה, עשירה ומגוונת יותר, כן יגדלו הסיכויים למצוא מתוכם את אלו שתממש איתם שותפות פילנתרופית. לצורך בניית הרשימה עליך להתמחות תחילה בדרכי האיתור של המקורות הפילנתרופיים המתאימים לכפר/פנימיה.

מה בכלי?

שאלות פנימה:

איפה אני?

שאלות החוצה:
  • את מי אני מחפש?
  • איפה אמצא?
  • איך אחפש?
גיבוש הרשימה

מתחילים!

שאלות פנימה

בשלב הראשון, עליך להתבונן פנימה ולענות על מספר קטן של שאלות שהתשובות עליהן הכרחיות לצורך איתור נכון של הזדמנויות לשותפות.

שאלה 1: מהם תחומי "ההשקעה החברתית" שבהם פועל הכפר/פנימייה?

הגדרת תחומי העניין של הכפר/פנימייה תעזור לך במציאת מכנה משותף עם החזון ותחומי העניין של השותף הפילנתרופי. על כן, חשוב שתגדיר קודם כל בעבורך, את תחומי העשייה (ההשקעה החברתית) שבהם אתה פועל.

לכאורה נראה שהתשובה ברורה - חינוך, רווחה, ילדים ונוער בסיכון מתאימים להיחשב התחום הרלוונטי לכל מנהל/ת כפר נוער ופנימייה. ואכן מובן שעליך למצוא גורמי מימון שעוסקים בתחומים אלו. יחד עם זאת, אנו מציעים לא להסתפק בזה. חפש את העשייה הנוספת שיש בכפר/פנימייה, אתר את הבעיות שלך, ודרכן נסה להגדיר תחומים נוספים.

לדוגמה:

  • אם חסרים לך שיעורים פרטיים בתחום המדעים, ניתן לחפש קרנות שתומכות בקידום החינוך המדעי (לאו דווקא לילדים ולנוער בסיכון).
  • אם יש לך אוכלוסייה שנמצאת בכפר/פנימייה בגלל משבר של עלייה (משפחה שבורה, בריאות, חד הוריות) חפש קרנות שתומכות בנושאי קליטת עליה.
  • אם אתה מעוניין לבצע הכשרה לצוות המדריכים, פילנתרופ שעוסק בפיתוח מנהיגות וכישורי ניהול יוכל להיות רלוונטי עבורך.
  • אם יש קרן שעוסקת בהנגשת אופרה לקהלים נוספים, ניתן לנצל זאת לנושא התרבות של הכפר.
  • אם אתה מעוניין לשדרג את חדר המוזיקה של הכפר/פנימייה, חפש קרנות שעוסקות במוזיקה.

בשלב זה, מומלץ לחזור לתמונת החזון שמתוארת בפרק סימני הדרך

שאלה 2: את מי אני מחפש?

איזה גורם פילנתרופי רלוונטי לתחומי העניין של הכפר/פנימייה כפי שהוגדרו למעלה? מי מבין מגוון המקורות עיקריים של פילנתרופיה בישראל יכול להתאים לך?

  • פילנתרופים ישראליים.
  • פילנתרופיה זרה שתומכת בישראל: הפדרציות היהודיות, קרנות ופילנתרופים פרטיים. כמו כן, גורמים בינלאומיים שמטרתם חיזוק אוכלוסיות מוחלשות ומיעוטים בעולם.
  • עסקים שנמצאים באזורך- ראה מדריך נפרד שהוציא הפורום הציבורי.  קרנות ציבוריות - קרנות הביטוח הלאומי, קרן העיזבונות ועוד.

שאלה 3: איפה לחפש?

החיפוש אחר השותף המתאים הוא תהליך מתמשך מטבעו, והתשובות לשאלה "איפה נכון לחפש" מופיעות במקומות רבים. לכן עליך להיות קשוב לשמות וגורמים שעשויים לעלות באקראי, למשל בפגישות עם אנשי מקצוע אחרים, בכנסים, ברשתות החברתיות, ועוד. יחד עם זאת עליך לפעול באופן יזום כדי לחפש את הגורמים המתאימים, ולשם כך עומדים לרשותך מספר מקורות מידע עיקריים :

  • מאגרי קרנות - למשל של "שיתופים", למשל שלfoundation center  (מאגר בתשלום), גיידסטאר, ועוד. ניתן ללמוד במאגרים אלו על הקרנות השונות, ולקבל מידע על מאפייניהן, מטרותיהן ודרכי ההתקשרות עימן.
  • עיתונות כלכלית - ניתן להגיע דרכה לשמות האנשים שהם בעלי פוטנציאל לתרומה. לדוגמה, איש עסקים שפעילותו העסקית מסוקרת ובתוך כך מוזכר שהוא עוסק גם בפילנתרופיה.
  • עיתונות מקומית - ניתן לאתר דרכה אנשי עסקים מקומיים, שמטבע הדברים חולקים אתך נושא משותף שעיקרו שייכות לאזור והמחויבות לקהילה המקומית.
  • רשימות "משפיעים" - רשימות המתפרסמות מעת לעת בעיתונים הכלכליים, ומתארות בין השאר את פועלם הפילנתרופי של אנשי עסקים ומובילי דעה, חלקם תורמי עבר בכפר/פנימייה.
  • לפעמים המטבע נמצא מתחת לפנס: לכפרי הנוער והפנימיות יש מסורת ארוכת שנים של תרומות פילנתרופיות, ויתכן שאחד מתורמי העבר יכול לסייע לך גם בהווה. לכן מומלץ כי בנוסף לכל מקורות המידע שהוזכרו למעלה, תלמד גם את ההיסטוריה של הכפר/פנימייה ויחסיה עם הפילנתרופיה בעבר. אתר לוחות תורמים, רשימות של תורמי עבר, התייעץ עם עובדים וותיקים בבעלות. אתה עשוי למצוא כך הזדמנויות מעניינות לחידוש קשרים עם תורמי עבר.

איך למצוא פרטים ליצירת קשר ראשוני (ה-Lead)?

חוכמת ההמונים לרשותך! חפש באינטרנט, במאגרי מידע והיעזר בקשריך על מנת להבין מי נמצא במעגל שדרכו ניתן להגיע אל השותף הפוטנציאלי שזיהית. עליך לחפש "lead". קשר כלשהו של הכפר/פנימייה שיכול להוביל אותך אליו. אולי מישהו מחברי הוועד המנהל שמכיר, עסק שפועל קרוב לכפר הנוער או הפנימיה, ראש הרשות בה פועל הכפר/פנימייה, או קרן פילנתרופית אחרת שכבר פועלת בכפר/פנימייה? הסיכוי ליצירת קשר ראשוני אפקטיבי גדול יותר אם מתבצע דרך גורם ממליץ.

חפש האם יש כתובת שניתן לפנות אליה? אתר אינטרנט, פרטי קשר אחרים, קרן או בעל מקצוע שקשור אליו, אל העסק שלו, או אל הפעילות הפילנתרופית שלו.

עליך לדעת שמציאת החיבורים דורשת נחישות ולוקחת זמן!

אם לא מצאת חיבור - חשוב כמו יזם: פנה אל הגורם או הפילנתרופ ישירות. לעיתים אנשים אוהבים פנייה ישירה ולעיתים פנייה כזו אף נושאת תוצאות.

בניית הרשימה

רשימה זו היא ה"כלי" שלך לארגון תהליך העבודה שלך מול הפילנתרופיה. רצוי שהרשימה תכיל את מירב הפרטים שתצליח לאתר וחשוב לעדכן אותה על פי הפעולות וטיב הקשר שלך עם כל גורם שמופיע בה. להלן דוגמה לרשימה:

שם: קרן ישראל ישראלי
מקור: עיתון, מאגר, ... מאמר במקומון באר שבע
מדוע קשור לכפר הנוער/הפנימייה מתעניין במניעת התמכרות לסמים
איך ניתן לחבר? (מה ה-Lead ) את הקרן מחלקת עיריית באר-שבע
איש קשר ישראל ישראלי, מנהל הקרן
פרטי קשר israel@israeli.co.il | 052-000-0000
כמה מחלקת הקרן בשנה חצי מיליון ₪
כמה נותנים בממוצע בישראל? חצי מיליון ₪
מה גודל תרומה ממוצעת? ₪ 50,000
למה תרמו בעבר בישראל וכמה? 30,000 ₪ למרכז גמילה לנוער “נועם”

20,000 ₪ לפנימיית ספיר

סטטוס ו-Action Item יש לברר את מדיניות קבלת בקשות לתרומה
מועד בקשה 00/00/00

*מומלץ לציין כמה נותנת הקרן בסה"כ בממוצע בשנה (לדוגמה:5%  Pay Out מערך הקרן בארה"ב) וזאת כדי לסייע לך בסיווג אופי הקרן: כפי שתואר למעלה, קרנות גדולות מקבלות החלטות בצורה אחרת מאשר קרן קטנה ופעמים רבות גם תהליך העבודה שלהן שונה. למשל עם הקרנות הקטנות התהליך הינו נגיש יותר ונותן הזדמנות לפיתוח יחסים אישיים.

לסיום

ההצלחה של שותפות פילנתרופית אינה יכולה כמובן להימדד בשלב האיתור בלבד, אולם יחד עם זאת, ככל שהרשימה תהיה מגוונת, מקיפה, ויצירתית יותר, וככל שהרשימה תתרחב ותתעדכן משנה לשנה, כך יגדלו סיכויי ההצלחה שלך ליצור שותפות פילנתרופית מיטיבה.

מידת ההצלחה בבניית הרשימה תתבטא במספר השותפים הפילנתרופיים שאיתם נקבעה פגישה, הוגשה בקשה, תואם ביקור בכפר/פנימייה ועוד.

בהקשר זה, חשוב מאד לזכור כי מרגע שנוצר קשר ראשון עם הפילנתרופ

או נציגו, גם אתה וגם הכפר/פנימייה חשופים לעין בוחנת. המשמעות היא כי לחומרים השיווקיים, לאתר האינטרנט, ולכל נוכחות נוספת שלכם במדיה (בעברית ובאנגלית לכל הפחות), יכולה להיות השפעה על מידת ההיענות כלפיך.